
B) CRÓNICA JURISPRUDENCIAL





AUSTRIA

LIBERTAD DE EXPRESIÓN EN AUSTRIA: EL CASO 
ALBERT-ENG ELM ANN-GESELLSCH AFT M B H  v. 

A U STR IA 1

Alejandro Torres Gutiérrez
Profesor Titular de Universidad de Derecho Eclesiástico del Estado 

Departamento de Derecho Público 
Universidad Pública de Navarra

1. LOS ANTECEDENTES DEL CASO.
El caso planteado ante el Tribunal Europeo de Derechos 

Humanos, y deliberado el 13 de diciembre de 2005, resuelve la 
reclamación presentada por la Sociedad Albert-Engelmann- 
Gesellschaft mbH, propietaria y editora de la publicación “Der
13. -  Zeitung der Katholiken für Glaube und Kirche”,1 2 contra 
Austria.

El 13 de noviembre de 1996, la citada publicación de corte 
conservador, sacó a la luz seis cartas al editor, relacionadas con la 
discusión acerca de un Kirchenvolksbegehren, es decir, un 
Movimiento eclesial en pro de un referéndum, y la polémica 
sobre el potenciamiento de la influencia de las ideas progresistas 
y del papel de los laicos en el seno de la Iglesia Católica. Una de

1 Trabajo realizado en el marco del Proyecto de Investigación: Minorías religiosas 
e identidad cultural en España y  en la Unión Europea, Proyecto SEJ2006- 
08623/JURI. Dirigido por la Profesora Adoración Castro Jover y  financiado por el 
Ministerio de Educación y Ciencia.
2 En castellano: El XIIIo - Periódico de los católicos para la Fe y la Iglesia. Sie.

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 307



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

esas cartas, reflejaba los puntos de vista más conservadores sobre 
ese debate, y era especialmente crítica con Mr. Paarhammer, en 
aquel momento Vicario General,3 de la Archidiódecis de 
Salzburgo, miembro de su Cabildo Catedralicio,4 y Profesor de 
Derecho Canónico en la Universidad de Salzburgo, por su actitud 
durante el proceso de elección del nuevo Arzobispo de Salzburgo 
en 1988/89, crítica con la Santa Sede por no haber recibido al 
Cabildo Catedralicio con motivo de la designación del nuevo 
Arzobispo de Salzburgo.

En marzo de 1997, el Sr. Paarhammer reclamó una 
compensación por difamación, alegando el artículo 6 de la Ley de 
Prensa austríaca, Mediengesetz. El 11 de noviembre de 1997, el 
Tribunal Regional de Justicia de Salzburgo, Landesgericht, falla a 
favor del mismo, y condena a la sociedad demandada al pago de 
una indemnización de 30.000 chelines austríacos, (2.180,19 
euros), el abono de las costas procesales, y la publicación de la 
sentencia, por entender que se habían difundido textos 
difamatorios incursos en el artículo 111, párrafos 1 y 2 del 
Código Penal, y por entender como ilícitos los calificativos 
dirigidos a Paarhammer, de “rebelde” y “crítico a la Iglesia, que 
debería ser cesado”.

Unas afirmaciones que paradójicamente tenían una base de 
veracidad, pues el propio Paarhammer había criticado en una 
entrevista radiofónica el 10 de enero de 1989 a la Santa Sede por 
no haber recibido en audiencia al Cabildo Catedralicio, con 
motivo de la designación del nuevo arzobispo de Salzburgo, por 
lo que la crítica periodística tenía una conexión directa con una 
conducta concreta del aludido por la misma.

El Tribunal austríaco entendió que las críticas de 
Paarhammer a la Santa Sede eran lícitas desde el punto de vista 
del Derecho Canónico, pues no afectaban a la doctrina sobre la

3 Generalvikar.
4 Domkapitel.

308 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

infabilidad pontificia, que solo hace referencia a cuestiones de 
moral y creencias, pero no a los nombramientos episcopales.

El Tribunal austríaco consideró que:
1) No eran de aplicación las excepciones:5
a) De veracidad.
b) Ni de existencia de un interés público preponderante, 

desde el momento en que la publicación se había hecho ocho 
años después del proceso de elección del Arzobispo de 
Salzburgo.

2) El editor no había actuado conforme a las normas de la 
ética periodística al no haber dado a Mr. Paarhammer la 
oportunidad de expresarse.

3) La carta no constituía un pronunciamiento correcto de 
un tercero,6 puesto que el firmante, “Initiative,\  no era una 
persona jurídica existente, ni estaba representada por ninguna 
persona física.

El 28 de mayo de 1998, el Tribunal de Apelaciones de Linz, 
Oberlandesgericht, confirmó la sentencia anterior. Este Tribunal 
entendió que el editor no podía ampararse en el Artículo 10.1 del 
Convenio Europeo de Derecho Humanos.7 El Tribunal austríaco

5 Artículo 6.2 de la Ley de Prensa austríaca.
6 Artículo 6.2.4. de la Ley de Prensa austríaca.
7 El Artículo 10 del Convenio señala:

1. Toda persona tiene derecho a la libertad de expresión. Este derecho 
comprende la libertad de opinión y  la libertad de recibir o de comunicar 
informaciones o ideas sin que pueda haber injerencia de autoridades públicas y  sin 
consideración de fronteras. El presente no impide que los Estados sometan las 
empresas de radiodifusión, de cinematografía o de televisión a un régimen de 
autorización previa.

2. El ejercicio de estas libertades, que entrañan deberes y  responsabilidades, 
podrá ser sometido a ciertas formalidades, condiciones, restricciones o sanciones 
previstas por la ley, que constituyan medidas necesarias, en una sociedad 
democrática, para la seguridad nacional, la integridad territorial o la seguridad 
pública, la  defensa del orden y la prevención del delito, la protección de la salud o 
de la moral, la protección de la reputación o de los derechos ajenos, para impedir

LAICIDAD Y LIBERTADES. N °6 -2006 . PÁGINAS 307 -338 309



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

consideró que la conducta del Sr. Paarhammer no podía 
describirse como “públicamente crítica o despreciativa contra el 
Papa, en una forma extremamente ofensiva”. Teniendo en cuenta 
que el Sr. Paarhammer era en aquel momento Vicario General y 
Vicario Judicial, tales conductas hipotéticas de rebeldía, que se le 
imputaban en el citado artículo, hubieran sido contrarias al CIC 
de 1983, y al perfil de lo esperado por un alto representante de la 
Iglesia. Además en caso de ser ciertas, el Sr. Paarhammer habría 
corrido el riesgo de ser destituido como Vicario General y de 
perder la missio canónica, que le habilitaba para la docencia en la 
Universidad.

2. LOS ARGUMENTOS DE LAS PARTES.
La Sociedad editora argumentaba:
1) Que se había violado el artículo 10 de la Convención 

Europea de Derechos Humanos, su derecho a la libertad de 
expresión.

2) Se había producido una interferencia innecesaria en una 
sociedad democrática en el derecho de la Editorial a la libertad de 
expresión.

Los Tribunales austríacos habían pasado por alto que la 
carta al editor tenía una suficiente apoyatura fáctica, pues el Sr. 
Paarhammer había criticado publicamente al Papa en una 
entrevista radiofónica en 1989, y en un escrito en prensa en 1988.

3) Las cuestiones eclesiásticas eran de interés público, y por 
lo tanto formaban parte del debate público en Austria, en el 
momento de producirse la polémica. Las altas jerarquías 
eclesiásticas estarían por lo tanto expuestas a la opinión pública 
del mismo modo que los políticos, o el propio Pontífice, y por 
ello deberían estar dispuestos a aceptar un alto grado de 
tolerancia respecto a las críticas dirigidas contra ellos, y que la

la divulgación de informaciones confidenciales o para garantizar la autoridad y la 
imparcialidad del poder judicial.

310 - LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

publicación de ese escrito crítico no había tenido consecuencias 
especiales en el Sr. Paarhammer, que había sido considerado en 
todo momento como un sucesor potencial del Arzobispado de 
Salzburgo o Innsbruck.

El Gobierno argumentaba en defensa de su posición:
1) Que la interferencia estaba justificada sobre la base del 

propio artículo 10.2, desde el momento que venía contemplada 
por la Ley, concretamente el Artículo 6 de la Ley de Prensa 
austríaca y el artículo 111 del Código Penal. Con ello se pretendía 
proteger los derechos e intereses legítimos del Sr. Paarhammer, y 
más concretamente su derecho a la propia imagen.

2) Pasados ya 8 años desde la elección del Arzobispo de 
Salzburgo, no existiría un interés público preponderante en la 
difusión de tales informaciones.

3) Recordaba que en el asunto Prager and Oberschlick 
v. Austria, de 26 de abril de 1995, se había reconocido a los 
Estados partes del Convenio, un amplio margen de apreciación.

4) La Editora no había actuado conforme a los principios de 
la ética periodística y la buena fe, al no haber dado a la persona 
afectada el derecho de réplica.

5) La sanción de 2.180,19 euros, no es cuantitativamente 
desproporcionada.

3. LA DOCTRINA DEL TRIBUNAL EUROPEO DE 
DERECHOS HUMANOS.

El Tribunal Europeo de Derechos Humanos va a apoyarse 
en su doctrina precedente,8 poniendo su énfasis en los siguientes 
aspectos:

1) La libertad de expresión constituye uno de los 
fundamentos esenciales de una sociedad democrática, y una de

8 Vid. caso Wille v. Liechtenstein, de 18 de octubre de 1999.

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 311



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

las condiciones básicas para su progreso y la plena'realización de 
los ciudadanos.

El párrafo 2 del artículo 10 es aplicable no sólo a 
“información” o “ideas” que son recibidas favorablemente, o 
consideradas como inofensivas, o como algo indiferente, sino 
también a aquéllas que ofenden, sorprenden o disturban. Y ello 
por exigencia del pluralismo, tolerancia y amplitud de miras, sin 
las cuales no es posible una sociedad democrática.

Las limitaciones a la libertad de expresión deben ser objeto 
de una intepretación restrictiva, y de una sólida fundamentación.

2) El adjetivo “necesario” contenido en el artículo 10.2 del 
Convenio, respecto a los límites a la libertad de expresión, debe 
ser interpretado de forma que implique la existencia de una 
“apremiante necesidad social”9

El margen de apreciación de los Estados partes del 
Convenio, debe estar sujeto aúna estrecha supervisión judicial.

3) La labor del TEDH, al ejercitar su jurisdicción 
supervisora, no consiste en suplantar el papel de las autoridades 
nacionales competentes en la materia, sino más bien revisar a la 
luz del artículo 10 las decisiones que las mismas adopten en 
función de su poder de apreciación.

Ello no implica que ese poder de supervisión se limite a 
determinar si el Estado afectado ejercita su poder de 
discrecionalidad de manera razonable, cuidadosamente y de 
buena fe. El TEDH debe comprobar la interferencia globalmente 
en el caso concreto, determinar si fue “proporcionada al fin 
legítimo perseguido”, y si las razones alegadas por las 
autoridades nacionales para justificarla son “relevantes y 
suficientes”.

9 “Pressing social need”, (sic).

312 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

El TEDH pasa a continuación a examinar los elementos 
fácticos que pudieran eventualmente justificar la interferencia en 
la libertad de expresión:

1) En primer lugar el TEDH opina que los datos tenidos en 
cuenta por los tribunales domésticos austríacos son “relevantes”.

La carta publicada califica al Sr. Paarhammer como un 
“rebelde”, y pone especial énfasis en la necesidad de remover de 
puestos influyentes a aquellos religiosos que sean críticos con la 
Iglesia, y ser sustituidos por otros que sean verdaderamente leales 
al Papa y a la propia Iglesia. Las críticas de Paarhammer a la 
jerarquía eclesiástica están suficientemente documentadas, tanto 
en radio como en prensa escrita.

2) A continuación el TEDH pasa a valorar si los hechos son 
“suficientes”, en el sentido del artículo 10.2 del Convenio, y es en 
este segundo punto donde encuentra los argumentos necesarios 
para justificar su discordancia con la: solución dada por los 
tibunales domésticos austríacos.

a) El TEDH reprocha a los tribunales autriacos el no haber 
tenido en cuenta el contexto en el que se publica el artículo que 
hace surgir la controversia: el debate entre los sectores más 
conservadores y progresistas de la Iglesia en Austria, una 
controversia de considerable interés para la confesión religiosa 
afectada, la Iglesia Católica.

b) En segundo lugar el TEDH hace hincapié en la necesidad 
de distinguir técnicamente entre “afirmaciones fácticas”10 11 y 
“juicios de valor”.11 La cuestión no es un mero tecnicismo baladí, 
sino que es clave para la resolución de este caso concreto.

1.- Mientras que las “afirmaciones fácticas” pueden ser 
susceptibles de demostración, por el contrario los “juicios de 
valor” no son susceptibles de ser probados.

10 “Statements o f  fact”, (sic).
11 “Value judgments”, (sic).

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 313



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

2. - Es imposible probar la veracidad de un juicio de valor, y 
la exigencia de tal prueba supondría una vulneración de la 
mismísima libertad de opinión, que es una parte básica del 
derecho asegurado en el artículo 10.12

3. - Sin embargo, incluso cuando una afirmación conlleva 
un juicio de valor, la proporcionalidad de una interferencia en la 
libertad de expresión dependerá de la existencia de una base 
fáctica suficiente en la misma, pues sin ella, no sería admisible el 
citado juicio de valor.13

El TEDH se separa de la posición de los tribunales 
austríacos al considerar que el artículo expresa la opinión de la 
necesidad de cambios dentro del clero católico y que la 
calificación del Sr. Paarhammer que se hace en el artículo en 
cuestión, como un “rebelde” y “crítico con la Iglesia”, que ha 
“criticado públicamente, y menospreciado al Papa en una forma 
extremadamente ofensiva”, no es tanto una “afirmación fáctica”, 
como consideran los tribunales austríacos, cuanto verdaderos 
“juicios de valor”.

Es más, el TEDH entiende que existió una verdadera base 
fáctica para tales afirmaciones, desde el momento que los propios 
tribunales austríacos probaron que el Sr. Paarhammer se había 
pronunciado críticamente con la Santa Sede.

El TEDH insiste en su jurisprudencia previa según la cual 
la libertad de prensa ampara el posible recurso a un cierto grado 
de exageración e incluso de provocación, como ocurriera en el 
caso Prager and Oberschlick v. Austria.14

Por todo ello el Tribunal dio la razón al recurrente, y 
entendió que el comentario impugnado debía ser considerado 
como un “juicio de valor” permisible.

12 Vid.: Casos Lingens v. Austria, de 8 de julio de 1986 y Oberschlick v. Austria, 
de 23 de mayo de 1991.
' 3 Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-11.
14 De 29 de abril de 1995. Series A no. 313, p. 19, § 38

314 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

Además el TEDH se separó de la apreciación de los 
tribunales domésticos austríacos, según los cuales el autor de las 
afirmaciones contenidas en la carta al editor, no había quedado 
identificado y que el propio editor no se había distanciado de sus 
contenidos. El TEDH recordó su jurisprudencia previa según la 
cual no cabe exigir un requerimiento general a la prensa de 
distanciarse sistemática y formalmente del contenido de una 
declaración de un tercero que pudiera insultar o provocar a otros, 
o dañar su reputación, por no ser reconciliable con su papel de 
proveer información de sucesos corrientes, opiniones e ideas.15

Por todo ello el TEDH no consideró que las afirmaciones 
respecto al Sr. Paarhammer, que fueron hechas en el particular 
contexto de un debate eclesiástico, constituyeran una ataque 
personal gratuito a su persona, por lo que en tales circunstancias 
las razones aducidas por los tribunales austríacos para justificar 
una interferencia en el ejercicio al derecho a la libertad de 
expresión, no pudieron se consideradas como “suficientes”.

El juez Steiner redactó un voto particular al que se sumó el 
juez Kovler, entendiendo que no se había producido una 
violación del Artículo 10 del Convenio, por las siguientes 
razones:

1) Los tribunales domésticos había encontrado que las 
alegaciones publicadas por la sociedad demandante eran falsas y 
carecían de suficiente base fáctica, y podían poner en riesgo la 
missio canónica del demandante en la Universidad, y hacer caer 
en seria duda su reputación como un religioso leal en la 
Archidiócesis de Salzburgo, pues los destinatarios de la 
publicación pertenecían al sector más conservador de la Iglesia 
Católica en Austria.

2) La editora no había cumplido con los principios éticos 
del periodismo al no dar derecho de réplica al Sr. Paarhammer.

15 Vid.: mutatis mutandis Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, ECHR 
2001-III

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -338 315



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

3) La editora en lugar de distanciarse del contenido de la 
carta, se había en realidad identificado con el contenido de la 
misma, al contribuir a su difusión.

4) Al ponderar los tribunales austríacos los intereses en 
juego, el derecho a la libertad de expresión y el derecho al honor 
del clérigo, habían puesto su acento en la ausencia de un interés 
público preponderante en recibir tal información, pasados 8 años 
desde que se suscitó la controversia con motivo de la elección del 
Arzobispo de Salzburgo.

5) Además el voto particular incluía las siguientes 
apreciaciones:

a) Las autoridades nacionales se encontraban mejor situadas 
que un juez internacional, para ponderar la importancia del papel 
de la religión en el Estado respectivo.16

b) Las altas jerarquías eclesiásticas no podían ser 
equiparadas en cuanto personajes públicos con los políticos en 
general.

c) Que el fracaso del Movimiento eclesial en pro de un 
referéndum, no tenía conexión con las alegaciones contra el Sr. 
Paarhammer, referidas a su conducta hace 8 años, con ocasión de 
la elección del nuevo Arzobispo de Salzburgo.

d) Las alegaciones contenidas en el escrito eran 
verdaderamente severas, por ir dirigidas contra un alto dirigente 
eclesiástico, pues ponían en duda el cumplimento diligente de sus 
obligaciones profesionales, dañando su reputación, y que el 
mismo finalmente fue destituido de su cargo. Constituían un 
ataque personal gratuito a su imagen profesional.

e) La sanción de 2.180,19 euros como compensación al 
perjudicado, el pago de las costas, y la publicación de la sentencia

16 Vid.: Otto-Preminger-Institut v. Austria, judgment o f 20 September 1994, 
Series A no. 295, pp. 20-21, §56; y  Harlanova v. Latvia (dec.), no. 57313/00, 
3 April 2003.

316 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

condenatoria de los tribunales austríacos, no habían sido 
desproporcionadas.

f) Los datos tenidos en cuenta por los tribunales austríacos 
habrían sido “relevantes” y “suficientes”, en cuanto tuvieron en 
cuenta el alto cargo jerárquico del afectado, habida cuenta del 
importante lugar que la religión juega en Austria, y los 
particulares destinatarios de la publicación.

Por todo ello el voto particular disentía de la opinión 
mayoritaria, y entendía que la interferencia con la libertad de 
expresión de la sociedad demandante había sido proporcionada 
con el fin perseguido, y que las autoridades austríacas no habían 
superado el “margen de apreciación” reconocido a las mismas por 
el propio artículo 10 del Convenio.

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 317



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

ANEXO

CASE OF ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT 
MBH v. AUSTRIA

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

In the case of Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH v. Austria,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 
Chamber composed of:

Mr C.L. ROZAKIS, President,
Mr P. LORENZEN,
Mrs N.VAJIC,
Mrs S. BOTOUCHAROVA,
Mr A. KOVLER,
Mrs E. STEINER,
Mr K. HAJTYEV, judges,
and Mr S. NIELSEN, Section Registrar,

Having deliberated in private on 13 December 2005,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 
PROCEDURE
1. The case originated in an application (no. 46389/99) against 
the Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of 
the Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms (“the Convention”) by Albert- 
Engelmann-Gesellschaft mbH (“the applicant company”), the

318 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307-338



CRÓNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

owner and publisher of the magazine “Der 13. -  Zeitung der 
Katholiken fur Glaube und Kirche” (The 13th -  Newspaper of 
Catholics for Faith and Church) with its seat in Austria, on 25 
November 1998.
2. The applicant company was represented by Mr M. Metzler, a 
lawyer practising in Linz. The Austrian Government (“the 
Government”) were represented by their Agent, Ambassador H. 
Winkler, former Head of the International Law Department at the 
Federal Ministry for Foreign Affairs.
3. The applicant alleged that the Austrian courts’ order to pay 
compensation in proceedings under the Media Act was in breach 
of Article 10 of the Convention.
4. The application was allocated to the Third Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court).
5. On 1 November 2001 the Court changed the composition of its 
Sections (Rule 25 § 1). This case was assigned to the newly 
composed First Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the 
Chamber that would consider the case (Article 27 § 1 of the 
Convention) was constituted as provided in Rule 26 § 1.
6. By a decision of 15 September 2003, the Court declared the 
application admissible.
7. The applicant and the Government each filed observations on 
the merits (Rule 59 § 1).
8. On 1 November 2004 the Court changed the composition of its 
Sections (Rule 25 § 1). This case remained in the newly 
composed First Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the 
Chamber that would consider the case (Article 27 § 1 of the 
Convention) was constituted as provided in Rule 26 § 1.
THE FACTS
I. THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE
9. The applicant company is the owner and publisher of the 
magazine “Der 13. -  Zeitung der Katholiken fur Glaube und

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 — 338 319



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

Kirche” (The 13th -  Newspaper of Catholics for Faith and 
Church).
I. Background
10. On 13 November 1996 the magazine “Der 13. ” published six 
letters to the editor dealing with the discussion on a “Church 
Referendum Movement (Kirchenvolksbegehren)” organised by 
catholics to promote “progressive” ideas and to strengthen lay 
influence within the Catholic Church in Austria. One of these 
letters at issue in the present case reflected a conservative 
position towards the Church Referendum Movement and 
criticised Mr Paarhammer, at the material time Vicar General 
(■Generalvikar) of the Archdiocese of Salzburg, member of the 
Salzburg Cathedral Chapter (Domkapitel) and Professor of Canon 
Law at the Salzburg University, for his behaviour during the 
election process for the new Salzburg Archbishop in 1988/89.
II. The letter’s layout could be distinguished from the remainder 
of the page in that its text was framed and headed with: “Priests 
loyal to the Pope should be appointed to influential positions” and 
read as follows:
“The Diocesan Forum in Salzburg came to a close on 24 
September, the feast day of St Rupert, the patron saint of our 
diocese and our province.
It is thanks to the prudent leadership, tactical skill and resolute 
attitude of Suffragan Bishop Laun that the pernicious ideas of the 
Church Referendum Movement did not find their way into the 
resolutions adopted at the Diocesan Forum.
For that, our esteemed suffragan bishop deserves our warmest 
thanks and congratulations.
What will happen now? Will the resolutions be put into effect or 
will they remain a dead letter?
When will the rebels in the cathedral chapter strike their next 
blow against Laun?

320 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

Paarhammer did not even shrink from publicly criticising and 
disparaging the Pope in an extremely offensive manner, while 
Sieberer insulted Laun as soon as he was appointed.
Those who say that the renewal of the Church in Salzburg cannot 
be effected without changes in its clergy will probably prove 
right.
With the Diocesan Forum over, the time has come for priests who 
are critical of the Church to be swiftly removed from all 
influential positions and for priests who are truly loyal to Pope 
and Church to be appointed in their place.
That step is bound to be painful for the diocese to begin with, but 
it will undoubtedly be worthwhile in the long run.
We hope that the bishops have the courage to take it.
Initiative to Restore the Unity of the Church in Salzburg, A-5020 
Salzburg {Initiative zur Wiederherstellung der Einheit der Kirche 
in Salzburgf
12. The letter was anonymous as the “Initiative” turned out to be 
non-existent.
13. The allegations concerning Mr Paarhammer related to a press 
release by the Cathedral Chapter of 30 December 1988 stating, 
inter alia, that the Holy See’s choice of candidates for the 
Salzburg archbishop had put the Cathedral Chapter in a situation 
of moral conflict. Further reference could be made to a radio 
interview on 10 January 1989, in which Mr Paarhammer, as 
speaker of the Cathedral Chapter, had expressed discontent about 
the way the Holy See had dealt with the succession of the 
Salzburg archbishop and that the Cathedral Chapter, asking to 
discuss the list of candidates proposed by the Holy See, had not 
been received in audience by the Pope.
2. Compensation proceedings
14. In March 1997 Mr Paarhammer sought compensation for 
defamation from the applicant company under Section 6 of the 
Media Act (Mediengesetz).

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 321



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

15. On 11 November 1997 the Salzburg Regional Court 
(.Landesgericht), after having taken evidence of the records of the 
above statements made by Mr Paarhammer during the election 
process of 1988/89, awarded him ATS 30,000 (EUR 2,180.19) by 
way of compensation under Section 6 of the Media Act and 
ordered the applicant company to publish the judgment and to 
reimburse costs incurred by Mr Paarhammer. The court found 
that the following passages were defaming him, within the 
meaning of Section 111 §§ 1 and 2 of the Criminal Code:
a) “When will the rebels in the cathedral chapter strike their next 
blow against Laun?”
b) “Paarhammer did not even shrink from publicly criticising and 
disparaging the Pope in an extremely offensive manner”
c) “ ... the time has come for priests who are critical of the 
Church to be swiftly removed from all influential positions and 
for priests who are truly loyal to Pope and Church to be appointed 
in their place”.
16. It held that an average reader of “Der 13. ”, whose recipients 
were particularly interested in and sensitive to intra-church- 
related matters, would not expect a high-ranking church official 
offensively to criticise and disparage the Pope, and would 
therefore consider a person doing so to be affected by a serious 
lack of character (erheblicher Charaktermangel). The same 
considerations applied to the two other statements in the letter 
calling Mr Paarhammer a “rebel” and a “critic of the church who 
should be removed”. It noted in particular that Mr Paarhammer 
had criticised the Holy See for its refusal to receive the Cathedral 
Chapter in audience in the radio interview of 10 January 1989. 
Thus, this criticism related to concrete behaviour and was not 
questioning the authority of the highest church officials as such. 
As regards Mr Paarhammer’s statements concerning the 
succession of the Salzburg archbishop, the court found that 
criticising the Pope for his decisions on personnel-policy matters 
was lawful also under the Canon Law, as the doctrine of papal

322 LAICIDAD Y LIBERTADES. N ° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

infallibility only applied to matters of belief and morals. 
Furthermore, the applicant company could not rely on any of the 
exemptions from liability under Section 6 § 2 lit. 2 (a), (b) or 
lit. 4 of the Media Act, as the allegations were neither true, nor 
was their publication in preponderant public interest eight years 
after the election of the Salzburg archbishop in 1989. The 
applicant company had also failed to comply with the ethics of 
journalism, as it had not given Mr Paarhammer an opportunity to 
comment. Finally, the letter at issue did not constitute a correct 
statement of a third person (Section 6 § 2 lit. 4 of the Media Act), 
since the signed “Initiative” was non-existent as a legal person 
and not represented by any natural person.
17. On 28 May 1998 the Linz Court of Appeal 
('Oberlandesgericht), upon the applicant company’s appeal, 
confirmed the Regional Court’s judgment. The court considered 
that the applicant company could not claim to have uttered 
permissible criticism under Article 10 § 1 of the Convention, 
since the imputation of dishonourable behaviour without 
reference to facts was not justified criticism. Therefore, it fell 
outside the scope of protection of Article 10 of the Convention. 
The court found that the applicant'company had failed to produce 
factual evidence that would have supported the incriminated 
statements. In particular, Mr Paarhammer’s critical remarks 
during the election process of 1988/89 could not be described as 
“publicly criticising or disparaging the Pope in an extremely 
offensive manner”. Considering the high positions he held as 
Vicar General, entitling him to represent the archbishop, and also 
as Judicial Vicar (Judizialvikar), any such behaviour as alleged in 
the incriminated passages would not only be incompatible with 
the requirement of orthodoxy under the Codex Iuris Canonici 
1983, but also with the profile of a high-ranking church official as 
expected by the clergy and the interested catholic public. Were 
any of these allegations true, Mr Paarhammer would not only risk 
being recalled from his position as Vicar General but also losing 
his missio canonica at the university. The allegation of a “rebel 
within the Cathedral Chapter” meant in its context that

LAICIDAD Y LIBERTADES. N °6 -2006 . PÁGINAS 307 -  338 323-



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

MrPaarhammer rebelled against the church order -  which he 
ought to represent himself as well -  and was therefore capable to 
lower him in public esteem. All the more so, as the recipients of 
“Der 13. ” belonged traditionally to the conservative wing of the 
Catholic Church in Austria. The court confirmed the lower 
court’s finding as regards the applicant company’s failure to 
comply with the ethics of journalism. Finally, as the applicant 
company had in no way distanced itself from, but rather 
identified itself with its contents by adding the title and by 
framing the text, it could be left open whether the publication had 
been in the preponderant public interest within the meaning of 
Section 6 § 2 lit. 2 (b) and lit. 4 of the Media Act.
18. On 11 June 1999 the Salzburg archbishop recalled Mr 
Paarhammer from his function as Vicar General and, on 1 
January 2001, appointed him President of the International Centre 
for Scientific Research (Internationales Forschungszentrum fur  
Grundfragen der Wissenschafteri).
II. RELEVANT DOMESTIC LAW
19. Section 6 § 1 of the Media Act provides for the strict liability 
of the publisher in cases of defamation; the victim can thus claim 
damages from him. In this context “defamation” has been defined 
in Section 111 of the Criminal Code (Strafgesetzbuch), as 
follows:
“1. As it may be perceived by a third party, anyone who makes an 
accusation against another of having a contemptible character or 
attitude, or of behaving contrary to honour or morality, and of 
such a nature as to make him contemptible or otherwise lower 
him in public esteem, shall be liable to imprisonment not 
exceeding six months or a fine (...)
2. Anyone who commits this offence in a printed document, by 
broadcasting or otherwise, in such a way as to make the 
defamation accessible to a broad section of the public, shall be 
liable to imprisonment not exceeding one year or a fine (...)

324 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

3. The person making the statement shall not be punished if it is 
proved to be true. As regards the offence defined in paragraph 1, 
he shall also not be liable if circumstances are established which 
gave him sufficient reason to assume that the statement was true."
20. Section 6 § 2 of the Media Act provides for exceptions to the 
liability of a publisher under Section 6 § 1. Section 6 § 2 lit. 2 (a) 
states that no claim for damages can be made in cases of 
defamation when a true statement of facts had been published, or 
(b), when the statement’s publication was of preponderant public 
interest and the publisher, having complied with the ethics of 
journalism, had sufficient evidence before him to consider the 
statement as true. Under Section 6 § 2 lit. 4 of the Media Act, no 
such claim could be made if the publication concerned a correct 
statement of a third person and receiving that information was of 
preponderant public interest.
THE LAW
1. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE 
CONVENTION
21. The applicant company complained under Article 10 of the 
Convention that its conviction violated its right to freedom of 
expression, which, as far as material, reads as follows:
“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right 
shall include freedom to hold opinions and to receive and impart 
information and ideas without interference by public authority 
and regardless of frontiers. (...)
2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties 
and responsibilities, may be subject to such formalities, 
conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and 
are necessary in a democratic society, ... for the protection of the 
reputation or rights of others, (...)”
22. The Government argued that the interference was justified 
under Article 10 § 2 of the Convention. It was prescribed by law, 
namely by Section 6 of the Media Act and Section 111 of the 
Criminal Code. It pursued the legitimate aim of the protection of

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -338  325



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

the reputation or rights of others, protecting in particular 
Mr Paarhammer’s reputation and the rights of the Salzburg 
Roman Catholic population against attacks on their religious 
beliefs and institutions. It was also necessary in a democratic 
society for the following reasons: Eight years after the election of 
the Salzburg archbishop there was no strong public interest in 
receiving the information at issue. The Government, referring to 
the case of Prager and Oberschlick v. Austria (judgment of 26 
April 1995, Series A no. 313), argued that the margin of 
appreciation accorded to Contracting States was a wide one and 
that church-related matters were not part of a general political 
debate. The domestic courts had correctly found that the applicant 
company had not submitted facts proving the truth of the 
allegations at issue. It had failed to comply with the ethics of 
journalism, had not acted in good faith as it had not verified the 
origin of that document, nor had it given the person concerned an 
opportunity to comment. In balancing the conflicting interests, 
namely the applicant company’s interest in the publication of the 
statements in question and that of the general public in receiving 
this information, on the one hand, and Mr Paarhammer’s interest 
and that of the Catholic population in protecting the reputation of 
a dignitary of the Church, on the other, the Austrian courts had 
given priority to the interests of the latter. Since the applicant 
company was ordered to pay a moderate amount of 
approximately EUR 2,180, the interference was not
disproportionate either.
23. The applicant company contested the Government’s view and 
maintained that the interference with the applicant company’s 
right to freedom of expression had been unnecessary in a 
democratic society. In particular, the Austrian courts had 
disregarded that the letter to the editor contained value judgments 
which had a sufficient factual basis: Mr Paarhammer had publicly 
criticised the Pope in a radio interview in 1989 and in a press 
release in 1988. In the applicant company’s view, church-related 
matters were of public interest and formed an essential part of

326 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

public discussion in Austria at the material time. Further, high- 
ranking church officials exposed themselves to the public as 
politicians do and had, thus, to display a high degree of tolerance 
against criticism. The applicant company further argued that Mr 
Paarhammer had no negative consequences to bear as a result of 
the letter to the editor at issue. On the contrary, he was considered 
to be a potential successor of the Salzburg or Innsbruck 
Archbishop. Since the domestic courts had found that criticism 
towards the Pope in respect of personnel policy matters was 
lawful, also critical remarks towards Mr Paarhammer in this 
respect ought to be admissible.
24. The Court agrees with the parties that the domestic courts’ 
order to pay compensation constituted an interference with the 
applicant company’s right to freedom of expression under Article 
10 of the Convention. The interference was prescribed by law, 
namely by Section 6 of the Media Act, read in conjunction with 
Section 111 §§ 1 and 2 of the Criminal Code (see mutatis 
mutandis, Prager and Oberschlick, cited above, p. 16, § 30). It 
also accepts the Government’s argument that the injunction 
served the protection of the reputation or rights of others, as 
under Article 10 § 2 of the Convention.
25. As regards the necessity test, the Court reiterates the basic 
principles governed by Article 10 as laid down in its case-law 
(see for instance, Wille v. Liechtenstein, judgment of 18 October 
1999, Reports o f Judgments and Decisions 1999-VII, p. 301, 
§61):
(i) Freedom of expression constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society and one of the basic 
conditions for its progress and each individual’s self-fulfilment. 
Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not only to 
“information” or “ideas” that are favourably received or regarded 
as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that 
offend, shock or disturb; such are the demands of that pluralism, 
tolerance and broadmindedness without which there is no 
“democratic society”. Freedom of expression, as enshrined in

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 327



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

Article 10, is subject to a number of exceptions which, however, 
must be narrowly interpreted, and the necessity for any 
restrictions must be convincingly established.
(ii) The adjective “necessary”, within the meaning of 
Article 10 § 2, implies the existence of a “pressing social need”. 
The Contracting States have a certain margin of appreciation in 
assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand 
with a European supervision, embracing both the law and the 
decisions applying it, even those given by independent courts. 
The Court is therefore empowered to give the final ruling on 
whether a “restriction” is reconcilable with freedom of expression 
as protected by Article 10.
(iii) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is 
not to take the place of the competent national authorities but 
rather to review under Article 10 the decisions they delivered 
pursuant to their power of appreciation. This does not mean that 
the supervision is limited to ascertaining whether the respondent 
State exercised its discretion reasonably, carefully or in good 
faith; what the Court has to do is to look at the interference 
complained of in the light of the case as a whole and determine 
whether it was “proportionate to the legitimate aim pursued” and 
whether the reasons adduced by the national authorities to justify 
it are “relevant and sufficient”; In so doing, the Court has to 
satisfy itself that the national authorities applied standards which 
were in conformity with the principles embodied in Article 10 
and, moreover, that they based their decisions on an acceptable 
assessment of the relevant facts.
26. In assessing whether the measure taken by the Austrian courts 
in reaction to the letter published by the applicant company 
corresponded to a “pressing social need” and was “proportionate 
to the aim pursued”, the Court will consider the impugned 
allegations in the light of the case as a whole. It will attach 
particular importance to the context of the statements at issue, the 
reasons given by the national courts and the nature of the 
interference.

328 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307-338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

27. The Court notes that the impugned statements in the present 
case were made in the context of one of the various letters to the 
editor published in the applicant company’s magazine, 
concerning the Church Referendum Movement. The letter at 
issue expressed the view that priests who were critical of the 
Church should be removed from all influential positions and 
those truly loyal to the Pope and the Church appointed in their 
place. It mentioned Mr Paarhammer, Vicar General of the 
Archdiocese of Salzburg, member of the Salzburg Cathedral 
Chapter and Professor of Canon Law at the Salzburg University, 
suggested that he was a “rebel” and reproached him to have 
publicly criticised and disparaged the Pope in an extremely 
offensive manner. These allegations related to a press release 
issued by the Cathedral Chapter in December 1988 and a radio 
interview made with Mr Paarhammer in January 1989 in which 
he had expressed the opinion that the Holy See’s proceedings 
concerning the succession of the Salzburg archbishop had put the 
Cathedral Chapter in a situation of moral conflict and that he had 
been discontent about the Holy See’s refusal to receive him in 
audience.
28. The domestic courts qualified these statements as statements 
of fact which lacked sufficient factual basis. They further found 
that they would endanger not only the plaintiffs missio canonica 
at the university but also cast serious doubt on his reputation as a 
loyal priest of the Archdiocese Salzburg, in particular because the 
recipients of "Der 13. ” belonged traditionally to the conservative 
wing of the Catholic Church in Austria. The courts also pointed 
out that the applicant company had not complied with the ethics 
of journalism as it had not given the plaintiff an opportunity to 
comment nor had it distanced itself from the contents of the letter, 
but had rather identified itself with it by highlighting the text 
through its layout.
29. The Court considers that the reasons given by the Austrian 
courts were “relevant” to justify the interference complained of. It 
remains to be determined whether they were “sufficient” within 
the meaning of Article 10 § 2.

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 329



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

30. The Court notes in the first place that the impugned 
statements were made in a magazine writing on church issues and 
related to a religious debate which was of considerable interest to 
the concerned religious community at the time of the events, 
namely the Church Referendum Movement which opposed 
catholics with “progressive” ideas to catholics remaining with a 
“conservative” position. It does not appear that the Austrian 
courts have taken this context into account.
31. A further factor to be taken into consideration in the present 
case is the distinction between statements of fact and value 
judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the 
truth of value judgments is not susceptible of proof. The 
requirement to prove the truth of a value judgment is impossible 
to fulfil and infringes freedom of opinion itself, which is a 
fundamental part of the right secured by Article 10 (see, for 
example, Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A 
no. 103, p. 28, § 46, and Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment 
of 23 May 1991, Series A no. 204, p. 27, § 63). However, even 
where a statement amounts to a value judgment, the 
proportionality of an interference may depend on whether there 
exists a sufficient factual basis for the impugned statement, since 
even a value judgment without any factual basis to support it may 
be excessive {Jerusalem_v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 
2001-11).
32. In the present case, the letter to the editor expressed the 
opinion on necessary changes within the clergy of the Catholic 
Church and, in this context, suggested that Mr Paarhammer was a 
“rebel” and “critical of the Church” and that he had “publicly 
criticised and disparaged the Pope in an extremely offensive 
manner”. In this respect the Court does not agree with the 
domestic courts’ position that these statements were statements of 
fact and considers that they have to be understood as value 
judgments. It further notes that there existed a factual basis for 
these statements as the evidence obtained by the Austrian courts 
proved that Mr Paarhammer had previously publicly uttered

330 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

criticism against the Holy See. Admittedly, the terms used in the 
letter to the editor at issue may appear somewhat far fetched. 
However, the Court recalls its constant case-law according to 
which freedom of the press covers possible recourse to a degree 
of exaggeration, or even provocation (see Prager and 
Oberschlick v. Austria, judgment of 26 April 1995, Series A no. 
313, p. 19, § 38). Thus, in the view of the facts of the case, the 
impugned comment has to be regarded as permissible value 
judgment.
The Court finally disagrees with the national courts that the fact 
that the author of the impugned statements in the letter to the 
editor was not identified and that the applicant company did not 
distant itself from its contents was relevant for the applicant 
company’s conviction under the Media Act. As the Court has 
stated on previous occasions, a general requirement for the press 
systematically and formally to distance itself from the content of 
a statement of a third person that might insult or provoke others 
or damage their reputation is not reconcilable with its role of 
providing information on current events, opinions and ideas, (see 
mutatis mutandis Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, 
ECHR2001-III).
33. Consequently, the Court cannot find that the statements in 
respect of Mr Paarhammer, which were made in the particular 
context of a church related debate, constituted a gratuitous 
personal attack on his person. In these circumstances, the reasons 
adduced by the Austrian courts to justify the interference cannot 
be regarded as “sufficient”.
34. There has therefore been a violation of Article 10 of the 
Convention.
II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION
35. Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the 
Convention or the Protocols thereto, and if the internal law of the 
High Contracting Party concerned allows only partial reparation

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 331



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction 
to the injured party.”
A. Damage

36. The applicant company claimed EUR 55,000, which amount 
it based on the title of non- pecuniary damage and pecuniary 
damage. In the latter regard it referred to damages resulting from 
loss of subscribers. It also sought interest payable pending the 
proceedings before the national courts and the Convention 
institutions at a rate of 6.75 % per annum that should be added to 
their claim for costs paid in the domestic proceedings, which it 
put at EUR 9,278.54.
37. In so far as the claim related to pecuniary damage, the 
Government contested it as being speculative since there was no 
proof of a causal link between the courts’ order to pay 
compensation and the alleged loss of earnings. The Government 
referred to the Court’s practice concerning default interest rate. 
Further, the claim for non-pecuniary damage was excessive and, 
in any event, the finding of a violation would offer sufficient 
redress.
38. As regards the claim for non-pecuniary damage, -the Court 
finds that the finding of a violation constitutes in itself sufficient 
just satisfaction (Scharsach and News Verlagsgesellschaft mbH 
& CoKG v. Austria, no. 39394/98, § 50, ECHR 2003-XI).
39. As regards pecuniary damage, the Court considers that there 
is no causal link between the alleged loss of subscribers and the 
violation found. On the other hand, some of the applicant 
company’s claims sought under the head of reimbursement for 
costs and expenses fall to be examined, and granted, under the 
head of pecuniary damage, namely EUR 2,180.19 for 
compensation paid to the plaintiff upon the courts’ order, EUR 
5,509.92 for reimbursement of the plaintiffs costs and EUR 
697.66 for publication costs of the institution of the proceedings 
and the judgment. These amounts include VAT. The Court also 
agrees with the applicant that some pecuniary loss must have

332 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÒNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

been occasioned by reason of the period that elapsed from the 
time when the above costs were incurred until this Court’s award 
(see, for example, Dichand and Others v. Austria, no. 29271/95, 
§ 62, 26 February 2002, with further references). Deciding on an 
equitable basis and having regard to the statutory rate of interest 
in Austria, it awards the applicants EUR 2,000 with respect to 
their claim for interest payable pending the proceedings before 
the national courts and the Convention institutions. Therefore a 
total of EUR 10,387.77 is awarded in respect of pecuniary 
damage.
B. Costs and expenses
40. The applicant company sought a total of EUR 36,769.49 
including VAT for costs and expenses, consisting of various costs 
incurred in the domestic proceedings and Convention 
proceedings, such as EUR 694.97 for court costs and the 
reimbursement of the expert’s costs, but also those incurred in 
related civil proceedings. The claim also includes EUR 3,927.17 
including VAT for costs incurred in the Convention proceedings. 
In addition, it requested EUR 57,643.67 for future publication 
costs.
41. As regards the costs for the domestic proceedings, the 
Government contested that there was a causal link between the 
proceedings at issue and the civil proceedings. Further, only 
EUR 5,297.85 including VAT were incurred for the applicant 
company’s legal representation. The Government submitted that 
the costs claim for the Convention proceedings was excessive and 
that no reimbursement of future costs could be claimed.
42. The Court considers in respect of the domestic proceedings 
that the court costs and the reimbursement of the expert’s costs, 
which the applicant company put at EUR 694.97, as well as 
EUR 5,297.85 for its legal representation, were actually incurred. 
Thus, the amount of EUR 5,992.82 including VAT is awarded for 
domestic costs and expenses.
43. The Court considers the claim in respect of the Convention 
proceedings to be reasonable and therefore awards the full

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 333



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

amount, namely EUR 3,927.17 including VAT. However, it 
rejects the claim for possible future costs.
In sum, a total of EUR 9,919.99 is granted under this head.
C. Default interest
44. The Court considers it appropriate that the default interest 
should be based on the marginal lending rate of the European 
Central Bank, to which should be added three percentage points.
FOR THESE REASONS, THE COURT
1. Holds by five votes to two that there has been a violation of 
Article 10 of the Convention;
2. Holds unanimously that the finding of a violation constitutes in 
itself sufficient just satisfaction for any non-pecuniary damage 
sustained by the applicant company;
3. Holds by five votes to two
(a) that the respondent State is to pay the applicant company, 
within three months from the date on which the judgment 
becomes final according to Article 44 § 2 of the Convention, the 
following amounts:
(i) EUR 10,387.77 (ten thousand three hundred eighty-seven 
euros and seventy-seven cents) in respect of pecuniary damage;
(ii) EUR 9,919.99 (nine thousand nine hundred and nineteen 
euros and ninety-nine cents) in respect of costs and expenses;
(b) that from the expiry of the above-mentioned three months 
until settlement simple interest shall be payable on the above 
amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the 
European Central Bank during the default period plus three 
percentage points;
4. Dismisses unanimously the remainder of the applicant 
company’s claim for just satisfaction.
Done in English, and notified in writing on 19 January 2006, 
pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

334 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÓNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

S0ren N i e l s e n  Christos R o z a k is  

Registrar President
In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 
§ 2 of the Rules of the Court, the dissenting opinion of Judge 
Steiner, joined by Judge Kovler is annexed to this judgment.
S.N.
C.R.
DISSENTING OPINION OF JUDGE STEINER JOINED BY 
JUDGE KOVLER
I do not agree with the majority that there has been a violation of 
Article 10 of the Convention for the following reasons.
The domestic courts found that the allegations published by the 
applicant company were untrue and, thus, lacked a sufficient 
factual basis. Furthermore, they would endanger not only the 
plaintiffs missio canonica at the university but also cast serious 
doubt about his reputation as a loyal priest at the Archdiocese 
Salzburg, in particular because the recipients of “Der 13.” 
belonged traditionally to the conservative wing of the Catholic 
Church in Austria. The courts also pointed out that thé applicant 
company had not complied with the ethics of journalism as it had 
not given the plaintiff an opportunity to comment nor had it 
distanced itself from the contents of the letter, but had rather 
identified itself with it by highlighting the text through its layout.
In balancing the conflicting interests, namely the applicant 
company’s right to freedom of expression, on the one hand, and 
the plaintiffs interest in respect for his reputation as a high 
official within the Catholic Church in Austria, the domestic 
courts gave preference to the interests of the latter. They found 
that eight years after the election of the Salzburg archbishop, 
there was no preponderant public interest in receiving such 
information.
It is the Court’s constant case-law that national authorities are 
better placed than an international judge to assess the importance

LAICIDAD Y LIBERTADES. N °6-2006 . PÁGINAS 307 -338 335



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

of a religion and its place in the respective State (see Otto- 
Preminger-Institut v. Austria, judgment of 20 September 1994, 
Series A no. 295, pp. 20-21, § 56; and Harlanova v. Latvia (dec.), 
no. 57313/00, 3 April 2003). I am, therefore, not persuaded by the 
applicant company’s argument that high-ranking church officials 
were comparable to politicians in general and that similar 
standards under Article 10 had to apply to religious figures. 
While it is true that religious topics may well be of public 
interest, such as was the failure of the Church Referendum 
Movement in the present case, this topic was, however, unrelated 
to the allegations against Mr Paarhammer which concerned his 
conduct eight years earlier, namely in the election process of the 
Salzburg archbishop.
In the majority’s view the statements at issue have to be 
understood as value judgments which had a sufficient factual 
basis, although they might appear somewhat far fetched (§ 32). I 
cannot agree. In my mind the allegations were quite severe for a 
high-ranking church official as they put in question 
Mr Paarhammer’s compliance with his professional duties and 
loyalties. They were positively damaging for Mr. Paarhammer’s 
reputation as he was actually removed from the post he held a 
short time after (§ 18).
Given the seriousness of the allegations, it seems to me that 
special diligence on the part of the publisher would have been 
required (see mutatis mutandis, Prager and Oberschlick, cited 
above, pp. 18-19, § 37) in order to fulfil the “duties and 
responsibilities” under Article 10 § 2. This is why I attach 
significant importance the fact that the applicant had not verified 
the origin of the letter at issue before its publication and do not 
agree with the majority’s critique of the domestic courts’ 
decisions in § 32. To hold otherwise would render the duties and 
responsibilities of journalists, to which the Court, attaches 
particular importance, theoretical and illusionary. The case of 
Thoma v. Luxembourg, on which the majority relies, relates to 
circumstances which are quite different from the facts at hand.

336 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338



CRÓNICA JURISPRUDENCIAL DE AUSTRIA

Therefore I also endorse the domestic courts’ findings that the 
applicant company had not complied with the ethnics of 
journalism in that it had not distanced itself from, but rather 
identified itself with the contents through its layout. Therefore I 
cannot find that there was sufficient factual basis for the 
statement at issue
Viewed against this background, I find that the applicant 
company’s statements did not constitute a fair comment but 
rather amounted to a gratuitous personal attack on the 
professional reputation of a church official (see, mutatis 
mutandis, Chernysheva v. Russia (dec.), no. 77062/01, 
10 June 2004; and e contrario, Unabhängige Initiative 
Informationsvielfalt v. Austria, no. 28525/95, § 43, ECHR2002- 
I). There was, therefore, a pressing social need to prevent the 
careless use of the allegations at issue.
As regards the nature of the interference, I note that the domestic 
courts ordered the applicant company to pay EUR 2,180.19 by 
way of compensation to the plaintiff, to publish the judgment and 
to reimburse the plaintiffs costs. Thus the imposed measures 
were neither disproportionate nor did they place a severe burden 
on the applicant company.
In my mind, the domestic courts struck a fair balance, by finding 
that the interest in protecting the plaintiffs reputation as a high- 
ranking church official outweighed the applicant company’s right 
to freedom of expression in the circumstances of the case. I am 
also satisfied that the domestic decisions were based on reasons 
which were “relevant and sufficient” as they took due account of 
Mr Paarhammer’s position as church official, taken in the 
Austrian framework of the place and importance of religion, in 
general, and the recipients of the readers of the applicant 
company’s magazine, in particular. Thus, the interference with 
the applicant company’s freedom of expression was proportionate 
to the aim pursued and the Austrian authorities did not overstep 
the margin of appreciation accorded to them, within the meaning 
of Article 10 § 2 of the Convention.

LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338 337



ALEJANDRO TORRES GUTIÉRREZ

Accordingly, I do not find that there was a violation of Article 10 
of the Convention.

338 LAICIDAD Y LIBERTADES. N° 6 -  2006. PÁGINAS 307 -  338


